به گزارش شهرآرانیوز؛ برای ما ایرانیها فرقی نمیکند عید باشد یا عزا، شادی باشد یا ماتم، زمستان سرد باشد یا تابستان گرم، قطبنمای دلهامان در همه این اوقات به یک سمت است و انتخاب اول و آخرمان یک مقصد، یعنی مشهدالرضا(ع)، اما در تقویم سال هستند اوقات، روزها و حتی ماههایی که بیشتر به امام رئوف، حضرت علیبنموسیالرضا (ع)، اختصاص دارند و به زیارت ایشان در آنها توصیه و سفارش شده است؛ مثل ماه رجبالمرجب که زیارت امامرضا(ع) از مستحبات مؤکد آن است، گویی ندای أینرجبیون از مشهدالرضا به گوش میرسد.
ماه رجب یکی از چهار ماه حرام درکنار ماههای محرم، ذیالقعده و ذیالحجه است. ماه حرام یعنی ماه دارای احترام و حرمت. این چهار ماه حتی قبل از اسلام نیز دارای احترام ویژهای بودند و حرمت آنها ربطی به مسلمانان ندارد. در روایت است که اهل جاهلیت، این ماهها را بزرگ میشمردند و در این ماهها جنگ و خونریزی را کنار میگذاشتند و پس از ظهور اسلام بر این احترام و حرمت تأکید شد. در تکریم ماه رجب که جزو این ماههای چهارگانه است، اعمال و اذکار و عبادات بسیار سفارش شده است که از مهمترین آنها، زیارت امام مهربانیها (ع) است.
بنا بر روایات معتبر، مرقد مطهر علیبنموسیالرضا (ع) بوستان سرسبز و خرمی است از بوستانهای بهشتی و اگر آدمی بتواند خود را از پلیدیها و وسوسههای شیطانی برهاند و روح خود را شکوفا سازد و نفس را به فضیلتها و پرستش خدای متعال آرایش دهد، در همین دنیا میتواند عطر دلانگیز بهشتی را از رواقهای نورانی و اطراف ضریح استشمام کند و بداند که حرم مطهر رضوی از باغهای خرم و بینظیر بهشتی است، بلکه به یقین منزلت آن حرم، فراتر از آن است. امامرضا (ع) فرمودند: «این بقعه در سرزمین توس است و سوگند به خدا که باغی است از باغهای بهشت!».
در روایات، بافضیلتترین عمل ماه رجب، زیارت امامرضا (ع) معرفی شده است و زیارت آن حضرت در ماه رجب را برتر از زیارت تمام ائمهاطهار (ع) دانستهاند. حضرت جوادالائمه (ع) در اینباره میفرمایند: «زیارت امامرضا (ع) در تمام زمانها خوب است، ولی بافضیلتترین زمان زیارت آن حضرت، ماه رجب است». همچنین ایشان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه کدام فضیلت بیشتر دارد؛ دوباره به حجرفتن یا زیارت پدرتان، امامرضا (ع)، فرمودند: «فضیلت زیارت ثامنالحجج (ع) در ماه رجب، افضل است». اندیشمندان مسلمان نیز زیارت امامرضا (ع) را در روز اول ماه رجب، بسیار مؤکد دانستهاند.
روایات مختلف و متعدد نشان میدهد که زیارت بامعرفت، زائر را به اهداف عالی میرساند. از امامباقر (ع) در اینباره چنین نقل کردهاند: «کسی که حضرت را زیارت کند و حق او را بشناسد»؛ این تعبیر از امامصادق، امامکاظم، امامرضا و امامجواد (علیهمالسلام) درباره آن حضرت نقل شده است. بر طبق این روایات، پاداش زیارت امامرضا (ع) زمانی به انسان خواهد رسید که زائر به حق آن حضرت معرفت داشته باشد و بهدرستی بداند چه کسی را زیارت میکند.
همچنان که در پاداش حج و عمره، دوری مکانی نمیتواند مانع اجر و پاداش محبان امامرضا (ع) شود، ۱۴۰۰سال فاصله نیز نمیتواند ما را از پاداش مسلمانان صدر اسلام دور نگاه دارد؛ چراکه امام محمدباقر (ع) در حدیثی فرمودند: «فرزندی از فرزندان موسی که اسمش همنام امیرالمؤمنین است، در زمین توس که بخشی از خراسان است، دفن میشود. او غریب است و به وسیله سم کشته میشود و هرکه او را با معرفت زیارت کند، از طرف خداوند مشمول پاداش مجاهدان صدر اسلام قبل فتح مکه میشود». در حدیث دیگری، امامصادق (ع) مشابه این حدیث را فرموده و بیان کردهاند که زائران حضرت رضا (ع) به پاداش هفتاد شهید از شهدای صدر اسلام و زمان پیامبر (ص) نائل میآیند.
از بررسی مجموع روایات، مشخص میشود که زیارت از روی معرفت، یعنی زائر معتقد باشد که امام علیبنموسیالرضا (ع) هشتمین معصوم، حجت و خلیفه خداست و پس از او چهار معصوم، حجت و خلیفه خدا در روی زمین هستند. به عبارت دیگر، زائری حق امامهشتم (ع) را بهدرستی میشناسد که شیعه دوازدهامامی باشد و تنها محبت و دوست داشتن ایشان کفایت نمیکند. بزنطی از امامرضا (ع) نقل میکند: «هرکه از دوستان من که حق مرا بشناسد و زیارتم کند، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد».
بر طبق روایتی که نقل شد و در کتابهای معتبر شیعه، ازقبیل کافی، تهذیبالاحکام، کاملالزیارات، عیوناخبارالرضا و... گزارش شده است، امامجواد (ع) فرمودند: «زیارت حضرت علیبنموسیالرضا (ع) از حج، فضیلت بیشتری دارد». آن حضرت در پاسخ به این سؤال که هرگاه کسی به حج برود و پس از بازگشت از حج به زیارت امامحسین (ع) مشرف شود و آنگاه هزینه و مقدمات سفر دوباره به حج برایش فراهم شد، آیا بهتر است به حج رود یا برای زیارت امامرضا (ع) راهی خراسان شود، فرمودند: «.. اگر به خراسان رود و به امامرضا (ع) سلام کند، فضیلت بیشتری دارد، لیکن این سفر باید در ماه رجب باشد و سزاوار نیست در غیر این ماه انجام شود».